Thursday, 1 May 2014

Pengalaman di PLKN



Assalamualaikum.


Aku sebenarnya dah malas nak cerita pasal ni. Sebab dah lama berlalu kan? Orang dulu-dulu selalu kata, perkara yang lepas usah dikenang. Tapi den totap nak ngonang ni haa. Ha kau ambik budak Sarawak speaking minang. Well, ayah iols orang minang. Setakat nak cakap ayam den lapeh tu tau la den sikek-sikek hihi.

Post ni abang tujukan khas buat adik-adik diluar sana yang bakal terpilih untuk menjalani kem latihan tentera yang sangat menyeksakan ini sampai membuatkan adik-adik menangis air mata darah wokeh. Haha takde lah, abang tipu je (rasa diri tua) sokojap. Karang tak pasal-pasal aku kena saman buat spekulasi tak menentu dalam blog pasal plkn. Wuuu seram tau!

Maybe dah hampir dua bulan aku meninggalkan kem plkn. Tapi rasa macam baru je semalam berpisah dengan kawan-kawan tau. Best gila ok plkn. Sangat tak rugi jikalau terpilih. Aku dulu bagai nak gila bila dapat tau terpilih untuk masuk plkn. Serious talk, aku rasa nak terkucil je masa check result pemilihan plkn tu.

Aku memang bermati-matian takmau masuk plkn. Rasa macam nak lari pergi Bangladesh je aku masa tu. Hampir sebulan jugak kot aku tak boleh tidur fikir pasal plkn. Sampai ke tahap macam tu kau bayangkan lah. Dahsyat tak dahsyat? Btw, entry ni bukan berniat nak takutkan korang tau. Tapi nak bagi korang semangat sebenarnya, macam mana aku boleh rindu plkn sedangkan dulu sanggup bunuh diri taknak masuk plkn.

Okay, memandangkan dekat kem aku tak boleh nak pegang kamera, so aku tak dapat nak capture all the moments. Aku pun bengang jugak mula-mula tu masa nak daftar sebab kamera jadi barang rampasan. Gambar yang ada pun gambar dari kamera cikgu kitorang. Yelah kau tau-tau je lah, bila kamera cikgu ni, ofcourse lah dia akan ambil gambar semua orang.

And nasib baiklah mata aku ni dianugerahkan jenis yang cepat je spot camera, so kira beruntunglah jugak sebab boleh dikatakan gambar aku banyak jugak dalam cd-rom yang jurulatih kitorang jual. Jual wokeh. Bukan bagi. Tapi cuma RM3. Berbaloi lah jugak untuk pengalaman yang aku lalui.


Cuba cari yang mana satu aku kat situ? Hehe ofcourse lah yang paling buat muka menyampah kat situ. Menyampah bukan sebab aktiviti, tapi sebab setiap apa yang kitorang nak buat, kena lapor kekuatan dulu. Pastu tak boleh gerak. Aku memang tak selesa gila bab peraturan tak boleh bergerak ni. Ingat aku ni patung ke ah?

Masa ni kitorang kena lapor kekuatan dulu sebelum memulakan karnival sukan. Btw, aku tak join mana-mana sukan sebab aku pun tak tau bila diorang buat pemilihan. Serious aku tak tau. Tapi bagus jugak la. Selalunya kalau time sukan ni, kitorang balik dorm pukul 6 petang. Pastu dah kena pergi surau pukul 6:30 petang. Bayangkanlah betapa gilanya peraturan masa kat sana?

Oh ya, mesti korang nak tau apa yang aku buat masa orang lain tengah bersukan? Hehe banyak benda aku buat sebenarnya. Kadang2 kalau masa kompeni aku bertanding, aku lah penyokong paling setia. Mengerah tenaga menjerit macam orang gila bagi semangat. Tapi berbaloi, sebab alpha sentiasa pegang nombor 1 dan 2 dalam sukan. Saya suka! Saya suka! Haha

Kadang-kadang kalau masa kompeni lain yang main, aku akan cari port sesuai macam tepi jalan ke, dekat mana-mana ruang kosong, bawak geng pergi borak sakan. Sangatlah best borak sampai tak sedar matahari dah tenggelam. Bila ada pengumuman suruh balik dorm untuk pelatih muslim, aku pun merungut sebab tak puas lagi nak mencarut haha.


A day before menembak, kitorang diberi kursus dulu oleh abang dan kakak askar yang dijemput khas entah dari mana. Kira macam bila kau datang kursus tu, kau dah ada lesen lah untuk pergi menembak. Mula-mula aku bukan main seronok gila nak pergi menembak. Tapi bila dah dekat lapang sasar, kau tengoklah tu. Sampai pejam mata kemain berzikir agaknya minta-minta dijauhkan bala masa menembak hihi.

Agak lawak lah jugak, sebab masa ni kau takde masa nak berlenggang macam mak minah beli sayur kat pekan, semuanya kena berlari. Nampak tak ada bumbung putih kat belakang tu? Ha kat situ ruang menunggu untuk semua orang yang nak menembak. Yang kat depan ni pulak, untuk yang dah bersedia pergi menembak.

Turn untuk pergi menembak ni bukan sebarangan tau, dia siap ada list untuk nama korang lagi. Sebab nak kena bagi markah kan? Dalam berpuluh baris turn menembak, alhamdulillah aku dapat baris kedua. Dipanggil sebagai "Detail 2, Target 4". Maksudnya aku baris kedua, target menembak nombor 4. Masa plkn ni jugak kita kena belajar bermain dengan kod. Cewah kau, macam misi spy pulak.

Dan jugak, oleh kerana jumlah pelatih yang ramai, maka tak dapat nak buat sekaligus. Untuk menembak ni ambil masa dua hari jugak la. Aku terpilih untuk hari yang pertama. Gembiranya sebab bila dah balik kem ada peluang la nak takutkan kawan yang lain hehe. Oh ya, pasal markah, aku dapat 77/100. Yeah not bad kan bagi seorang yang tidak berpengalaman dalam memegang senjata macam aku ni?

Padahal pada masa tu, aku tak tau pun apa yang aku tembak. Main tembak sukahati je. Malas nak fikir target sangat. Nanti terpilih untuk masuk dalam pertandingan menembak wakil untuk setiap kompeni, mati akuuu. Tapi tapi tapi, menembak menggunakan M-16 ni bukan paksaan ok? Amboi mesti adik-adik dah rasa lega kan sebab boleh escape?

Tapi bagi aku, why not kita cuba je? Pengalaman sekali dalam seumur hidup wokeh. Lepas ni dah takde peluang dah kau nak terhegeh-hegeh pegang senjata. Aku ni penakut jugak orangnya, tapi dapat jugak markah dalam menembak. Paling tak boleh blah ramai jugak yang dapat markah 0/100. Majoriti perempuan or memang semuanya perempuan. Entah apa yang korang tembak agaknya aku pun tak tau hahaha.


Aku bukan hitam sesaja ok. Hitam tu sebagai bukti bersungguh pergi kawad kaki haha. Ini adalah kawan baru aku iaitu Eric. Dia ni best, sporting. Masa ni kitorang dah habis buat khemah untuk aktiviti wirajaya. Hish paling tak suka, khemah kitorang je yang buruk nak mampus. Alahaiii nak terketawa pun ada jugak aku tengok. Kreatif sangat, ikat kat batang pokok pun boleh hihi.

Bila dah habis buat khemah, masa untuk memasak pulak. Maaf ye, aku tak masak pun masa ni. Sebab aku rasa dorang taktau yang aku ni empunya blog resepi masakan hahaha! Tapi takpe haha. Lagilah senang kerja aku, semua diorang yang buatkan. Aku tau makan je. Tapi satu perkara lagi yang mendukacitakan, kitorang jugak group yang terakhir menjamu selera.

Group lain siap dok cungkil gigi dah, kitorang masih tercungap-cungap macam ikan nak mati sebab nasi kitorang masih keras. Kena tambah air berkali-kali barulah masak. Alhamdulillah, walaupun lambat tapi kenyang jugak perut masa tu.

Oh ya, benda putih yang kawan aku dok pegang tu ialah lilin untuk memasak. Lilin yang dibekalkan cuma 8 ketul kalau tak silap. Memang tak cukup kalau korang tak pandai nak guna kaedah lain. So, jangan boros guna lilin. Guna ranting kayu dan daun yang ada kat sekitar tu sebagai api untuk memasak. Sebab lilin tu cepat habis tau.

Wirajaya ni, dia bukan setakat sesaja tidur dalam hutan tak tentu hala ok. Masa korang sebenarnya penuh dengan aktiviti yang vice-versa. Setiap aktiviti akan dilantik orang yang berbeza-beza. Aku masa tu kebetulan dapat aktiviti yang bernama "Telefon Karat". Memang mampus aku bila nak kena lantik jadi ketua sebagai denda lambat datang. Nasib baik tak jadi ketua.

Pasal malam tu pulak, masa nak tidur tu Ya Allah tak selesanya. Dengan bunyi nyamuk sana sini, aih tak tenteramnya aku! Nasib baik ada krim nyamuk tu. Dapat jugak aku terlelap dalam masa 20 minit sebelum aku terjaga balik sebab kena gigitan nyamuk. Memang masa tu rasa nak lumur je badan ni dengan krim tu. Dah lah mengantuk nak meninggal.

Bila dah terlelap untuk kali yang kedua, and macam biasa.... Ofcourse ada gimik! Kononnya gempa bumi berukuran 8 skala richter telah melanda. Aku adalah insan yang paling lambat sedar dari mimpi. Aku bangun je, aku toleh kiri kanan semua kawan aku dah hilang. Cantik betul perangai dorang ni kalau gempa bumi betul tadi habislah aku mati kena hempap pokok. Dah lah pokok kat dalam hutan tu besar gila bapak.

Masa tu dah lah aku bangun lambat, dah tu aku pakai baju pun lambat, masa tu aku gunakan baju celoreng sebagai selimut aku. Tapi ada baju inner celoreng lah kat dalam. Jangan risau, aku pun tak sanggup nak bukak baju tanpa ada apa-apa cover kat dalam hutan tu haha!

Masa gimik tu berlaku, tepat pukul 1 pagi. Gila ah dorang ni. Aku memang rasa nak bunuh orang je masa tu haha. Geram sangat kan? Penat weh. Padahal gimik je weh. And kitorang dikehendaki balik ke dorm untuk sambung tidur kat dorm. Barang semuanya tinggal kat dalam hutan. Esok pagi baru ambik.

Ok, aku rasa sampai tu je aku nak cerita pasal wirajaya. Cerita pasal benda lain pulak.


Yes, this is us! Wira Alpha yang sangat awesome. Masa ni kitorang ada khidmat komuniti kat Taman Negara. Best sangat sebab diberi peluang untuk bermalam dekat chalet kat sana. Masa pemilihan bilik chalet, kemain aku plan dengan member aku untuk duduk dekat-dekat supaya dapat sama bilik.

Tup tup alhamdulillah, plan kitorang berjaya. Memang sama bilik pun. Takkan dapat aku lupakan when aku mengalah dengan rela hati tidur atas lantai. Tak biasa nak bersempit macam ikan sardin di atas satu katil. Kat bawah lagi selesa, sejuk kot.

Lepas tu, kepada wira muslim, kitorang bangun pukul 4 pagi untuk buat qiamullail. Banyak solat sunat jugak kitorang buat. Pastu masa solat sunat taubat dan solat sunat hajat ustaz sengaja tutup lampu supaya lebih dapat auranya. Alhamdulillah jugak sebab berbaloi semua tu =) Mengantuk tu memang la mengantuk, tapi bukan selalu kan? Sangat best!


********************


Itu je yang aku nak ceritakan. Tak larat dah nak menaip. Kalau aku ceritakan semua, tak cukup satu hari. Yang paling penting, pesanan aku buat adik-adik diluar sana ataupun budak sama batch (1996) yang masih menunggu turn untuk Kumpulan 3 nanti, korang jangan takut nak pergi plkn.

Aku pasti, kenangan kat plkn akan menjadi kenangan terindah dalam kehidupan korang. Walaupun asyik kena marah dengan jurulatih, relax... Jangan melawan. Sebaliknya korang enjoy je life kat sana. 3 bulan sangat tak lama. Paling sedih masa nak berpisah dengan bebudak KL ni lah. Dorang balik sehari lebih awal dari kitorang.

So masa dorang dah nak naik bas tu memang pilu jugak lah. Walaupun aku cuma rapat dengan beberapa orang je, tapi pemergian dorang tu terasa. And keesokannya harinya, kitorang pulak yang balik. Yeay! The end. Sorry kalau tak dapat nak ceritakan semua, cukup sekadar sipi-sipi je buat tatapan aku di masa akan datang jugak hehe =)



8 comments:

Si Galah Panjang said...

untuk yg menembak tu kan, kalau pakai spek cemna pulak? mesti tak nampak target an?

husna zahidi said...

tak paa.. orang cakap yang paling berharga pengalaman lah kan.. ada yg kawan2 jumpa kat plkn, jumpa balik masa kat tempat belajar nnti..:)

kak husna tak dapat peluang tu.. lgpon berharap sgt mmg tak dapat..:p

Tashira Sha said...

uishh,sy maybe masuk kmpulan 3 kot. nervous juga. sbb takut kena marah dgn jurulatih >.<

Nabeel Fikree said...

@Si Galah Panjang boleh je pakai spec. malah budak yang pakai spec dapat score tertinggi kat kem kitorang. 97/100 dia dapat. terer wokeh!

Nabeel Fikree said...

@husna zahidi bertuahnya akak. harapan akak tak sia-sia nampaknya hehe. yelah, dunia ni kecil je sebenarnya.

Nabeel Fikree said...

@Tashira Sha relax ler. sekejap je mcm tu. bengang tu mmg la. haha tp apa blh buat kan?

Aisya A. said...

adik kmk kenak di similajau juak tapi batch 95. hehe. mula2 tauk ngamok seminggu muka menjus.. tapi bila dah habis pande juak nya ngenang kem nya.. haha

kasutmerah mama said...

untung nya nabeel dapat kenangan di plkn.. zaman akak sik ada.. spm akak tahun '97 huhuhu..